dinsdag 8 september 2009

Afspraak is afspraak

Deze keer een voorbeeld van de verstoorde marktwerking in de woningverhuur.
Bij verkoop van een woning zijn de spelregels al heen lang duidelijk voor alle partijen. De huiseigenaar neemt , meestal na een oriëntatie van kantoren in zijn regio, een makelaar in de arm om zijn woning te gaan verkopen en het gehele proces verder te begeleiden. De afspraken worden keurig vastgelegd in een opdrachtbevestiging en de makelaar kan aan de slag in de wetenschap dat hij alleen de verkoper vertegenwoordigt. Duidelijk voor iedereen.

Bij de verhuur van een woning ontbreken deze regels steeds vaker. De huiseigenaar oriënteert zich op internet en ziet dat bij heel veel verhuurmakelaars geen courtage betaald hoeft te worden. De courtage wordt in rekening gebracht aan de toekomstige huurder. Tot zover nog geen echt probleem. Echter de huiseigenaar leert al snel dat hij zijn woning kan aanbieden bij meerdere makelaars, getuige de vele advertenties waarbij makelaars dringend huurwoningen zoeken.

De huiseigenaar denkt nu slim te handelen door inderdaad zijn woning aan meerdere makelaars in bemiddeling te geven. Door meer makelaars in te schakelen hoopt de huiseigenaar een veel betere zichtbaarheid te verkrijgen en dus een snelle verhuur van de woning. Dit geeft al snel problemen en onduidelijkheden voor de toekomstige huurders die op zoek zijn naar een geschikte woning.
Zij zien de huurwoning meerdere keren voorbij komen bij verschillende makelaars en denken wellicht dat er iets negatiefs aan de hand is met de bewuste woning.

Soms blijkt zelfs dat een makelaar de woning niet zelf in portefeuille heeft genomen maar heeft gekopieerd van een andere makelaar. Deze praktijk komt vaker voor dan men denkt. Deze makelaar gokt op het feit dat als een woningzoekende zich bij hem meldt voor de woning, hij het probleem kan oplossen door direct de eigenaar te bellen en vertellen dat hij wel een kandidaat heeft. In veel situaties zal de eigenaar overstag gaan, ondanks dat hij deze makelaar niet heeft uitgezocht.

Door het ontbreken van een deugdelijke opdrachtbevestiging tussen makelaar en huiseigenaar is deze laatste vrij om te doen en laten wat hij wil. Recente gevallen wijzen op een nieuwe tendens in de verhuur, het op het allerlaatste moment besluiten om niet te gaan verhuren.

Een makelaar heeft een kandidaat voor de huurwoning en doet samen met de woningzoekende een bezichtiging. De woningzoekende besluit dat hij de woning wil gaan huren onder de gestelde voorwaarden. De huiseigenaar wordt op de hoogte gesteld van de kandidaat en krijgt het groene licht om de zaak verder af te handelen. De benodigde documenten worden aangeleverd, zoals identificatie – bewijs van inkomen en meer. De huuropdrachtbevestiging wordt getekend door de toekomstige huurder en de huur, waarborg en courtage wordt vaak al voldaan. De makelaar heeft wederom contact met de huiseigenaar om de overdracht van sleutels te regelen en het ondertekenen van het huurcontract.

Nu komt de verrassing, de huiseigenaar heeft er nog eens over nagedacht en wil toch maar niet gaan verhuren. De redenen hiervoor zijn wisselend maar meestal erg vaag.
De makelaar moet nu de gehele procedure afblazen en de toekomstige huurder op de hoogte stellen van het feit dat hij de woning niet kan huren. Uiteraard is nu de verhuurmakelaar de boosdoener en een oplichter of charlatan.

Het zal de lezer van dit artikel inmiddels duidelijk zijn dat dit heel vreemde praktijken zijn. In de afgelopen jaren is er iets heel erg scheef gegaan in de verhuurbemiddeling en de hoogste tijd om hier iets aan te doen.

Voor de huiseigenaar hebben wij de aanbeveling om te vertrouwen op één goede en betrouwbare verhuurmakelaar. Maak goede afspraken en leg deze met elkaar vast in een opdrachtbevestiging. Een verhuurmakelaar die exclusief uw woning gaat aanbieden zal zich voor 100% inspannen om tot een geslaagde verhuur te komen.

Voor de woningzoekende is het goed om vooraf te informeren of de makelaar een duidelijke opdracht heeft om te woning aan te bieden en dat hij exclusief kan bemiddelen. Betaal vooral geen geld voordat er duidelijkheid is omtrent de instemming van de eigenaar met u als verhuurder.

Ook dit artikel laat weer eens zien dat een regulering van de verhuurbemiddeling de hoogste tijd is en dat hier een branchevereniging op zijn plaats is.

4 opmerkingen:

  1. Beste Martin,


    Dit lijkt mij wel een interessante weblog.

    Heb even een vraag over jou stelling dat een verhuurmakelaar benodigde documenten zoals ID, bewijs van inkomen en meer moet aanleveren. Is dit bij de wet geregeld?
    Ik ken nml. een leuk voorbeeld waarbij een huurder is geselecteerd op basis van een ID en een simpele Credit Check die ook wordt gebruikt door telecom bedrijven, Wehkamps, e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In antwoord op welke documenten nodig zijn bij controle op een huurder.
    Er bestaat geen wettelijke regeling hierop. In overleg met de verhuurder van de woning wordt een protocol gevolgd, welke toeziet op aanlevering van alle benodigde documenten door de huurder. Slechts een ID kaart en een korte credit check is nimmer afdoende voor een juiste beoordeling. Daarnaast dient het inkomen aangetoond te worden door overleggen van (meerdere) loonstroken alsmede eventueel bijschrijving daarvan op een bankrekening. Bij twijfel verdient het aanbeveling om een werkgeversverklaring op te vragen en een verklaring van goed betalingsgedrag van de vorige verhuurder. Uiteindelijk ligt de beslissing tot gunning van de woning bij de verhuurder, de verhuurmakelaar behoort wel een advies te geven over de huurder op basis van de beschikbare documenten en zijn gesprekken met deze huurder. De basis regel is altijd - bij twijfel - geen huurovereenkomst sluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb jij enig idee of de informatie die op de website van een verhuurmakelaar staat, waarin vastligt wat men controleert, rechtsgeldig is?
    Of moet het inderdaad specifiek in de bemiddelingsvoorwaarden vastliggen wat een makelaar moet checken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rechtsgeldigheid van teksten op een website.
    Alle teksten op een website, dus ook die van een verhuurmakelaar, zijn indicatief.
    Deze teksten geven aan hoe het een en ander in zijn werk gaat en verloopt. Het gaat er steeds om wat in een individueel geval tussen de makelaar en client is afgesproken en vastgelegd in een opdracht.
    Hierbij wordt meestal gelijk verwezen naar de door de makelaar gehanteerde voorwaarden.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor uw reactie op een artikel. De reactie wordt beoordeeld en na goedkeuring geplaatst.
Algemene reacties, vragen en / of discussies kunt u inzenden naar: info@verhuuracademy.nl