Dit artikel gaat over de “mens” achter de
verhuurmakelaars in Nederland. Dit
blijkt lastiger dan ik vooraf heb kunnen denken. Om voldoende achtergrond
informatie te krijgen heb ik honderden websites bezocht en gezocht naar
persoonlijke profielen en verhalen.
Waarom nu juist dit onderwerp voor een
artikel? Iedereen heeft wel eens te maken met onpersoonlijke en starre
organisaties. Sluitingen van banken en
postkantoren zijn aan de orde van de dag. Wooncorporaties sluiten hun balies en
zelfs de inloopfunctie bij Gemeenten wordt sterk aan banden gelegd.
De mensen, cliënten, zijn voor informatie en
contact afhankelijk gemaakt van internet, zonder tussenkomst van mensen. Dus hoe zit dit nu bij de
verhuurmakelaars? Zijn zij ook kil en zakelijk of zijn zij echt betrokken bij hun werk en persoonlijk in de
omgang met hun cliënten. Uiteindelijk gaat het om de eerste indruk van de bezoekers. Welk beeld wil je als organisatie / verhuurmakelaar overbrengen?
Voor een goed onderscheid en leesbaarheid heb
ik besloten om het artikel te splitsen in twee delen. Het eerste deel gaat over de grotere
organisaties van verhuurmakelaars, het tweede deel zal over individuele
verhuurmakelaars gaan.
Een aantal zaken vallen direct op bij de
zoektocht in verhurend Nederland:
- · De websites zijn zeer zakelijk en onpersoonlijk
- · De teksten lijken allemaal sterk op elkaar
- · De mensen achter de vestigingen zijn niet of nauwelijks zichtbaar
- · Persoonlijke profielen worden feitelijk nergens weergegeven
- · Nergens wordt gesproken over een passie voor het vak of voor omgang met mensen
Op de websites staat soms iets over de
organisatie, maar niet altijd.
De volgende woorden / uitspraken komen
veelvuldig terug bij het kopje "over ons":
- · Landelijk
- · Veel (aantal) vestigingen
- · Groeiend
- · Betrouwbaarheid
- · Service
Wat ontbreekt is een “gezicht” voor de
buitenwereld. Nergens staat een echt verhaal over de oprichter van de
organisatie of de mensen die daar werkzaam zijn. Waarom is de oprichter
begonnen, wat heeft hem of haar bewogen en wat is het doel?
Alle onderzochte organisaties besteden veel geld en tijd aan marketing (lees "adverteren") en vergeten te communiceren. In mijn trainingen probeer ik het volgende over te brengen:
Kijk anders naar marketing. Schrap dat glibberige beeld. Denk aan communicatie. Het gaat om het overbrengen van jouw boodschap, op een manier die jou bevalt. Op een wijze die oprecht is en passie bij je oproept. Dat is marketing die overkomt.
Ik heb ook de moeite genomen om op de knoppen
voor Sociale Media te klikken. Het resultaat is werkelijk verbijsterend te
noemen. Ik vraag mij af waarom een organisatie Sociale Media toevoegt als het
niet onderhouden wordt, dit heeft geen enkele meerwaarde.
Het beste scoort Facebook, maar ook hier niets
persoonlijks of een echte toevoeging die niet al op de website staat. Juist met
Facebook kun je als organisatie je betrokkenheid tonen aan jouw publiek.
Deel eens een persoonlijke ervaring of emotie,
een verhuurmakelaar is ook een mens en geen geldmachine! Wil of kun je dit niet,
deel dan kennis met je lezers. Dus geen promotie voor woningen of je
makelaardij, geef je bezoekers eens “gratis” informatie of tips.
Denk ook eens aan maatschappelijk verantwoord
ondernemen (MVO), laat zien dat je als verhuurmakelaar of organisatie betrokken
bent bij je buurt of regio. Doe eens iets terug en laat je van je menselijke
kant zien.
Als ik dit artikel teruglees en mij even
verplaats in de positie van een verhuurder, dan weet ik werkelijk
niet meer waarom ik voor een bepaalde organisatie zou kiezen. Iedere organisatie van verhuurmakelaars zal in staat zijn om mijn woning te verhuren, maar wie gun ik de opdracht?
Wordt de keuze
van een toekomstige klant nu werkelijk bepaald door wie het hardste schreeuwt
dat hij of zij de beste keuze is?
Nu is het even afwachten of er een organisatie
is die zich niet herkent in dit artikel en zich wel open, toegankelijk en
vooral menselijk en persoonlijk opstelt. Ik zal de reacties graag verzamelen en
weergeven in een nieuw artikel.
Met individuele verhuurmakelaars, die zich op geheel
eigen wijze presenteren en onderscheiden, kom ik ook graag in contact om hun verhaal te horen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Hartelijk dank voor uw reactie op een artikel. De reactie wordt beoordeeld en na goedkeuring geplaatst.
Algemene reacties, vragen en / of discussies kunt u inzenden naar: info@verhuuracademy.nl